Ballerina är byggd på Bragevarvet i Norrköping 1952. Under ena sittbrunnstoften står inskrivet Lars Samuelsson Brage 1952.
Ballerina är en kustkryssare med längden 10,40 och bredden 2,40 byggd i mahogny.
Under sina år har vissa renoveringar/förändringar gjorts men i det stora hela ser hon ut som sitt original.
Under åren med Ballerina har jag träffat många som beundrat henne. Samt flertalet gånger mött någon som varit om bord i sin ungdom. Roligt med en båt som väcker minnen.
Idag gör inte Ballerina några stordåd som kappseglare, men som en njutbar semesterseglare där jag i lugn och ro kan njuta mitt kaffe. Kanske beror detta mest på ägarinnans ointresse av fart 😊 Spinnakers finns, de ligger kvar på vinden hemma och focken är liten och behändig. Jag trivs bäst när havet glittrar och kaffet stannar i koppen.
Ägarlängd:
1952 Olle Enderlein
1954 Claes Cederblad, tidigare gast hos OE.
1959 C-W Pilo, antagligen ägare tidigare än detta datum.
1963 – 1980 Sven Palm
1980- ?
1991 Tomas Westman
1994 Hans Frödeberg, Bo Strand
2004 Charlotte Hertzberg
Skrivet om Ballerina
– Ballerina omnämns av Göran Thorén (OE:s systerson) i tidningen Westerviks segelsällskap nr 1 2009 s. 19. Göran beskriver här både att Ole var hans idol och hur han fick vara med och segla Ballerina från Arkösund till Västervik för att derivera kompassenhttp://www.wss.nu/wp-content/uploads/WSS-nytt-2009-1.pdf.
– I Ingrid Kaijsers bok ”Vackra båtar seglar väl” finns Ballerina med på flera sidor. Där det bland annat beskrivs hur Claes Cederblad köper Ballerina efter en annons i ”på kryss” samt bilder på när Ballerina går över mållinjen i Bogskärsseglingen 1953.
– I Tidningen Segel sällskapet Vega 1957 (som jag tror mig fått av Sven Palm) beskrivs Ballerina under Bogskärsseglingen. Här beskrivs dramatiskt hur fallet till Spinnakern går av. Det blåser friskt och Ballerina blir så småningom förbiseglad av ”Refanut” och ”Barracuda”. Det beskrivs också att det är kallt, bara 7 grader på denna segling och att man när vinden mojnat riggar upp skorsten och fyrar på i kaminen! (Jag har frågat om denna kamin, men de jag frågat har ingen som helst ide om var denna suttit, de som gissar gissar dock att det var en tiny tot) Denna Bogskärssegling slutar med vinst för Ballerina i sin klass. Det är tredje gången hon vinner. Undertecknat med Kasper.
– I Program till havskappseglingar, juli 1958 (som jag fått från min pappa) anges Ballerina, i ägo av C.W Pilo starta för Bogskärsseglingen, Bottenhavsseglingen samt Härnösand- Mariehamn.
Samtal kring Ballerina
Claës Pilo son till C-W Pilo
Claês träffade jag på när jag kryssade i Fällström, sommaren 2017. Claês hade sett oss från fönstret och tog ”lillbåten” ut för en pratstund. Claês har senare i mejl till mig skrivit; ”Jag deltog med min far i bl a följande seglingar: Bogskärsseglingarna 1954 (1:a pris), 1956 (1:a pris) och 1958 (2:a pris) samt Gotland Runt 1955 (3:e pris) och 1957 (3:e pris). Var också med på KSSS Eskaderfärd genom Ålands skärgård (1957). Jag har också en anteckning att jag ensam seglade 24-timmars 1961 och vann grupp IV.”
I samtal med Claës Pilo, son till C- W Pilo framkommer ingenting om kaminen som omnämns i kappseglingen 1957.
Svante Palm son till Sven Palm
Under rorkulten finns en mässingsbricka med namnet Sven Palm. Svante och jag träffades första gången när jag drev Restaurangen på Karlslunds Marina och Ballerina låg så fint i hamnen. Svante kom fram till mig och berättade att han seglat på båten som ung och undrade vem ägaren var. Självklart fick han gå om bord! Efter det fick jag tidningen från Vega sällskapet skickad till mig. Efter en funktionärsmiddag på Göta så pusslade Bosse Donath ihop mig med Svante igen och jag fick på så sätt fram vilka år hans pappa ägt båten.
Hans Frödeberg och Bo Strand
Jag köpte Ballerina av dessa gentlemän 2004. Framförallt Hans och jag har pratat en hel del. Det var tack vare Hans som jag först fick reda på att Claes Cederblad varit ägare.
Kända förändringar:
Rufftak, rufftaket verkar ha varit dukat i original och senare täckt av teakribbor, troligen 60 talet. 2016 byttes hela taket och dess balkar. Idag är taket lagt med mahognyplywood och epoxibehandlad väv, som efterliknar det dukade taket.
Masten: Under Gotland runt 1953 skedde ett rigghaveri.
Motor: Det är oklart kring orginalmotor, 1997 installerades en 12hk Wire och 2017 byttes denna mot en 13 hk Lombardini. Installationen gjordes på varv i Åkersberga.
Roderstocken bytt till rostfritt någon gång före 2004, Hjärtstocken byttes till rostfri 2015, pga rost.