Frånsett från att vår ordförande Torvald Thedéens M30/70 redan stod på plats, började dagens torrsättning av Måsen, Måns Erlandsons SK30/93, som första båt med GSS nya traktor och nyrenoverade Tengvallvagn i soligt och skapligt väder.
Upprop och med instruktioner om vårt nya ekipage klarades av. 11båtar skulle upp. Traktorn styrde Lars Nordlund, vagnförare var Hasse Edgren. Iväg till rampen, inte så enkelt att backa, trots rättvänd stol, Måsens Charm kom upp och in på gården. En del fram och backmanövrar innan båten var på plats, men dessförinnan spetsade en trailerburen Neppare traktorns vindruta. Nåja! Det handlar om att ta upp 11 båtar! På väg ut att hämta nästa båt, Hans-Lennarts Schelinkryssare, spricker en av Tengvallvagnens hydraulslangar med följd att Hasses brallor och skor blev dränkta av hydraulolja. Men efter ca 1 timme blev allt fixat. Allt gick lugnt tillväga!
Ett händelserikt första pass, allt gick lugnt och metodiskt, lika som förut.
Hälsar Dieter
- Nepparen är vass, även vid kappsegling.
- SK30/S93 Charm på plats. Glad Måsen, det gick ju bra!
- Trailerburen Neppare spetsar traktorns framruta.
- Nå. Alla 11 båtar i första torrsättningens förmiddagspass den 3 oktober kom upp i alla fall.
- Ingen snö, utan glaskross!
- Nepparens uppkäftiga nos.
- Allt var bytt utom den här jäkla slangstumpen.
- Otur igen! Trasig oljeslang.
- Det gäller att se framåt!
- Inte helt molnfritt.
- Svärord!
- Nu gäller det att ratta rätt!
- upptagning
- Janne kollar om kölen är kvar. Jodå! Kolla fenderten!
- Undrar hur det här kommer att gå? Nervös? Vad tror du?
- Här gäller det att spela fint. Båten är ju byggd 1922 vid Vanadisplan!
- Måsen, Måns Erlandson i SK30 Charm, S93, står först på tur.
- Knixigt att träffa rätt i rampen.
- Bra med vändbar stol!
- Hasse Edgren är vagnförare. Spännande! Fick byta brallor och skor efter slangbrottet.
- Traktorn startade på ett kick.
- Instruktioner och arbetsuppgifter delas ut.
- Upprop och instruktioner om hur GSS nya traktor och vagn fungerar.